wtorek, 12 września 2023

Manager budowy był na budowie częściej ode mnie

 



Pierwsze skojarzenie mam, że szybko. Bo dotychczas budowa domu i to z firmą, która buduje wiele domów na raz, to myślałem, że „utkniemy” gdzieś na końcu kolejki i że będzie ciężko się dodzwonić jakby był jakiś problem. Zaskoczenie polegało na tym, że manager budowy był na budowie częściej ode mnie i wysyłał mi zawsze świeże zdjęcia i informacje o statusie budowy.




Jak dowiedzieliście się o naszej firmie i co skłoniło was do podjęcia decyzji o współpracy z nami przy budowie Twojego domu?


Robiliśmy z żoną research, zamawiając wiele papierowych wersji katalogów domów z firm, które widzieliśmy na stronach www, podczas mijania bilboardów z reklamami na autostradach, szukając konkretnie też firmy, której oddział mieściłby się blisko naszego miejsca zamieszkania (Wrocław). Bardzo szybko otrzymaliśmy wiele różnych publikacji. Mnie osobiście spodobał się design katalogu, jego forma prezentacji domów. Było w nim mniej informacji niż np. w innych katalogach, ale poczułem, że te treści tam zawarte (np. finansowanie, technologia wykonania, ekologiczne projekty, etc.) są wystarczające, aby procedować dalej. Czas realizacji był dla nas ważny (<9msc), elastyczność w dostosowaniu projektu do naszych wymagań (np. zwiększyliśmy ilość okien dachowych w sypialniach na pierwszym piętrze, podwyższona też została ściana kolankowa na tej samej kondygnacji). 


Jakie były Państwa oczekiwania względem wyboru firmy i jej usług przez nią oferowanych?


Chodziło o firmę, która ma lokalnie (w kraju) dużą reprezentację projektów, mimo tego, że mogłaby być zagraniczna, zlokalizowana poza Polską. Nie chcieliśmy czegoś, co mogłoby nas zaskoczyć w dalszych etapach inwestycji. Dowiedzieliśmy się, że projekt będzie prowadzony od „zera” – czyli byliśmy właścicielami „łąki/pola uprawnego”, aż do pozwolenia na użytkowanie gotowego domu. Zawsze się bałem spraw urzędowych lub dodatkowych formalności, które mogłyby być scedowane na inwestora czyli na mnie osobiście. Nie zdarzyło się tak. Kierownik Budowy informował mnie o statusach i kolejnych etapach, czasami musiałem podpisywać dokumenty do przedłożenia w urzędach (i to w czasach COVID), nigdy nie byłem osobiście w żadnym urzędzie (Kataster, Urząd Miasta i Gminy, Wodociągi, Tauron, itd.) To duży plus, bo jest to kawałek odpowiedzialności, której spokojnie podjął się Generalny Wykonawca.


Czym według Państwa wyróżniała się firma ES na tle konkurencji?


Dla mnie przewaga konkurencyjna dotyczy głównie rozwiązań energetycznych, ja osobiście chciałem mieć pompę ciepła, ale nie wiedziałem jaka opcja jest najlepsza. Wybrana została ta o dużej sprawności i teraz płacimy za prąd (>150m2) w tym domu ok. 89PLN/msc, gdzie równolegle za prąd w mieszkaniu we Wrocławiu (117m2) płacimy ok. 170PLN/msc. Niewiarygodne, że tak można ustawić i zoptymalizować parametry ogrzewania i mieć tak ocieplony budynek.


Dodatkowo na każdym etapie budowy, każdy specjalista sprawdzał czy potrzebujemy dodatkowych opcji, np. elektryk sprawdzał nasze pomysły co do layout’u pomieszczeń i oferował dodatkowe gniazdka, funkcje w wyłącznikach. Podobnie z ekipą, która tynkowała dom. Również były opcje do wyboru. 


Jaki był zakres prac/ działań ES w Państwa przypadku?


Nasza umowa dotyczyła budowy domu Ekonom N14 od fundamentów do stanu zamkniętego – deweloperskiego w środku. 


Jak przebiegła współpraca z firmą ES? ( Z jakich programów Państwo korzystaliście, jaki projekt domu Państwo wybraliście oraz  czy firma udzielała Państwu pożyczek na kolejne etapy budów?

Czy byliście Państwo zadowoleni z komunikacji między nami a inwestorami w trakcie budowy? Czy czuliście się dobrze poinformowany na każdym etapie?


W ostateczności zdecydowaliśmy się opłacać projekt w regularnych transzach wg postępów budowy. Mieliśmy login do portalu i na stronie Wykonawcy mieliśmy informacje o statusie projektu. Liczbie zadań, aktualnych zadaniach, ich opóźnieniach lub konieczności zamknięcia zadań zarówno po stronie mojej (Inwestor) jak i Wykonawcy (ES). Byłem w stanie spokojnie oszacować kiedy będzie mniej więcej przypadała moja płatność, mogłem ją również elastycznie negocjować +/-3 tygodnie. Dodatkowo co miesiąc otrzymywałem telefon od osoby, która sprawdzała „status zadowolenia Klienta”, wiedząc, że teraz należy się zapytać o osobę X z działu projektowego, a dzwoniąc po 6msc, że chodzi o potwierdzenie jakości współpracy z osobą Y z działu kolejnego. Posługiwałem się ocenami w skali interwałowej, od 1 do 5. Można było podzielić się uwagami, pamiętam, że raz nie byłem zadowolony, ale to zostało profesjonalnie sprawdzone i temat został w ciągu tygodnia wyprostowany.


Jak wyglądały etapy budowy z Państwa perspektywy?


Pierwsze skojarzenie mam, że szybko. Bo dotychczas budowa domu i to z firmą, która buduje wiele domów na raz, to myślałem, że „utkniemy” gdzieś na końcu kolejki i że będzie ciężko się dodzwonić jakby był jakiś problem. Zaskoczenie polegało na tym, że manager budowy był na budowie częściej ode mnie i wysyłał mi zawsze świeże zdjęcia i informacje o statusie budowy. Jakby ktoś znajomy sprawdzał czy wszystko idzie dobrze i meldował o jakości pracy.




Jaki projekt Państwo wybraliście czy był to dom parterowy czy z poddaszem użytkowym i dlaczego ? Czy wybraliście Państwo pompę ciepła czy kocioł gazowy i jak wygląda dalej jego użytkowanie ?


Ekonom N14 (poddasze użytkowe), pompa ciepła o większej wydajności. Jesteśmy 5 osobową rodziną i do tego jeszcze mamy zwierzęta domowe. O pompie już pisałem. To największe zaskoczenie technologiczne dla mnie. 


Czy wprowadzaliście Pastwo zmiany co do projektu ?


Tak, ilości okien, rozmieszczenie gniazdek, podwyższaliśmy ścianę kolankową. Zaskoczeniem dla mnie było, że już w standardzie domu, był zawór na wodę ogrodową, który jest wyprowadzony na zewnątrz budynku, dodatkowo sam zawór jest w technologii, aby nie zamarzała woda w zimie. Sam bym na to nie wpadł, żeby o to poprosić na etapie projektu, a teraz codziennie z niego korzystamy nawadniając ogród. Czasami nawet sprawdzaliśmy, w którą stronę powinny otwierać się drzwi, aby najoptymalniej zadbać o ergonomię. Teraz, po >1 roku mieszkania, uważam, że to był najlepszy moment to wtedy uzgadniać.


Czy kredyt hipoteczny był przygotowany przez ES i jego krótki opis?


Był przygotowany, jednakże my postanowiliśmy opłacać regularnie transze, wg statusu postępu prac.


Jak przebiegał proces od podpisania umowy po oddanie budynku? Proszę opisać sprawę wyboru i dostosowania projektu, przygotowania dokumentacji projektowej, finansowania, uzyskania kredytu jeśli był i samej budowy.


Zaraz po podpisaniu umowy (2-3d) dzwonił już projektant, który sprawdzał z nami koncepcję. Ciekawe, bo to było tak szybko, że my sami jako Klienci jeszcze nie byliśmy wszystkiego pewni. Pomógł nam doprecyzować koncepcję chyba już w miesiąc. Projekt w pełni elastyczny i do negocjacji każdy element budynku. Budowa, gdy ruszyła w lutym, to my już mieliśmy pierwszą Wigilię w wykończonym domu jeszcze w tym samym roku. Nie spodziewałbym się tego w jednym sezonie. 


Jakie były Państwa wyobrażenia o realizacji projektu budowy domu ES i jak to się miało do rzeczywistej realizacji ?


Miałem skojarzenia, że trzeba będzie samemu robić wiele rzeczy, których „nie ma w umowie”. Zresztą dom został szybko odebrany, więc nie było szans na pozostawienie Klientowi domu + „plac budowy”. ES ma bardzo dobrych jakościowo podwykonawców, szczególnie dobrze pamiętam, jak szybko poszedł etap z więźbą dachową i pokrycie dachówką. A tak się bałem że dom będzie długo stał w deszczach bez osłonienia…


Jaka była Twoja ogólna ocena jakości naszej pracy i profesjonalizmu naszego zespołu?


Wysokie noty przekazywałem co miesiąc podczas regularnych sesji feedback’u przez telefon. Teraz z tym co mamy na rynku, małą przewidywalnością cenową, to uważam, że umowa na gotowy dom w konkretnej cenie zabezpiecza dobrze Klienta, nawet jakby coś się złego na rynku działo. Dzięki temu, że projekty są szybko realizowane to uważam, że obie strony najmniej ryzykują. O to chodzi, żebym ja miał jak najszybciej dom, a Wykonawca zamknął swój projekt.


Czy poleciłbyś naszą firmę innym osobom poszukującym usług budowlanych? Jeśli tak, dlaczego?


Spokojnie, nawet ostatnio spodobały mi się nowe projekty z ostatniego katalogu. Śmiałem się z żoną, że teraz to byśmy jeszcze fajniejszy dom zbudowali. Kiedyś nie było takich domów w ofercie. To też dowód na to, że cały czas ES poszukuje nowych koncepcji i eksperymentuje z innowacyjnymi projektami. Ja bym wziął bardziej industrialny dom, w takiej bryle, bardziej kanciasty teraz. Wiem, że plan zagospodarowania w naszej okolicy nie pozwala na takie domy, ale ES ma tutaj się czym pochwalić. Jak ktoś chciałby bez spinania się, żeby ktoś o niego zadbał i mu postawił szybko dom to nawet bym się nie zastanawiał.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz